Gå direkt till sidans innehåll

Trafik - minska buller, föroreningar och klimatförändringar

Huvudområde P. 2

Den huvudsakliga delen av de utsläpp av växthusgaser som uppkommer inom Sollentuna kommuns geografiska område kommer från trafik och transporter. En omställning till ett samhälle där huvuddelen av kortare resor görs till fots, per cykel eller med kollektivtrafik är nödvändig för att minska utsläpp av koldioxid såväl som buller. Övergång till en fossilfri transportsektor är också nödvändig.

Inom detta område har kommunen följande huvudsakliga målsättning:

  • Kommunen ska bidra till att växthusgasutsläppen från transporter minskar med 70 % 2010-2030 enligt ett nationellt beslut. Kommunen ska söka externa samarbeten samt verka för att minska utsläppen genererade av personer och verksamheter inom det geografiska området med 70 %. Kommunens upphandlade transporter ska vara fossilfria år 2030. Buller och utsläpp av föroreningar till följd av trafik och transporter ska minska.

Utveckling

Det nationella målet att klimatpåverkande utsläpp från transporter ska minska med 70 procent mellan 2010 och 2030 är på god väg att uppnås i Sollentuna kommun. Den senaste statistiken kommer från 2020 så de låga utsläppen kan ha påverkats av reserestriktioner i och med coronapandemin.

Utsläpp av växthusgaser från kommunorganisationens vägtransporter ökade från 2020 till 2021, vilket kan bero på minskade restriktioner, men även att man valt mer fossilfria drivmedel och effektiviserat transporterna. Kommunen hade ett mål om att utsläppen från egna transporter skulle minska med 50 procent mellan åren 2016-2020, ett mål som nåddes. Till 2030 ska kommunens vägtransporter vara fossilfria.

När det kommer till annan miljöpåverkan från transporterna har det inte skett några stora förändringar i hur sollentunaborna upplever problem med buller, men det är en större andel sollentunabor som upplever buller som ett problem vid boendet än i regionen som helhet. Partikelhalterna som mäts vid ett antal vägar i kommunen är långt under miljökvalitetsnormen, men miljökvalitetsmålet, som är 15 µg/m³ jämfört med normens 40 µg/m³, klarades inte på mätstationer placerade vid E4 Häggvik, Ekmans väg 11 samt vid Danderydsvägen.

Prioriteringar framöver

Majoriteten av de trafikrelaterade utsläppen i Sollentuna har kommunen inte rådighet över, men genom kommunens ansvar för översiktsplanering och detaljplaneläggning kan kommunen forma förutsättningar för minskade transporter.

För att öka gång, cykel och användning av kollektivtrafik för transporter behöver kommunen fortsätta arbetet i enlighet med kommunens trafikpolicy, där det finns ett antal strategier för att göra hållbara transportval.

För att minska omgivningsbuller arbetar kommunen enligt ett åtgärdsprogram, och kommunen ska också samverka med Trafikverket för att bygga bullerplank och vallar och andra bullerreducerande åtgärder.

Kommunens energiplan styr mot en fossilfri transportsektor, för att nå mål om fossilfria transporter både inom kommunorganisationen och för kommunen som geografiskt område. Kommunen kan bland annat underlätta för installation av laddstolpar och snabbladdpunkter samt för etablering av tankställen för fossilfria bränslen.

Kommunen har full rådighet över utsläpp från kommunens och de helägda bolagens egna transporter och upphandlade transporter. För att minska påverkan från dessa behöver kommunen arbeta med två huvudinriktningar. Användandet av bil i tjänst måste minska, och kommunen måste fortsätta att underlätta för gång, cykel och kollektivtrafik för resor i tjänst samt för distansmöten. Vissa resor går inte att genomföra utan bil, därför behöver kommunen fortsätta övergången till en fossilfri fordonsflotta, som ska vara genomförd senast 2025. De upphandlade transporterna ska vara fossilfria år 2030. För att lyckas kommer det interna arbetet med att ställa miljökrav i upphandling av fordon och tjänster där transporter ingår vara avgörande.

Uppdaterad: 2024-11-21