Till navigation Till innehåll (s)

Körsträcka

Indikatorn visar total körsträcka med personbilar registrerade i kommunen per invånare. Körsträckan baseras på uppgifter från mätarställningar vid den årliga kontrollbesiktningen. Avser körsträcka för bilar registrerade i kommunen och säger ingenting om i vilka geografiska områden dessa bilar har kört. Bilar registrerade på såväl juridiska som fysiska personer är inkluderade

Genomsnittlig körsträcka per invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/inv.)

0

Sollentuna

2000

607

1

Sollentuna

2005

598

2

Sollentuna

2010

540

3

Sollentuna

2011

531

4

Sollentuna

2012

568

5

Sollentuna

2013

588

6

Sollentuna

2014

621

7

Sollentuna

2015

638

8

Sollentuna

2016

663

9

Sollentuna

2017

671

10

Sollentuna

2018

659

11

Sollentuna

2019

623

12

Sollentuna

2020

575

13

Sollentuna

2021

583

14

Sollentuna

2022

645

15

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2000

618

16

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2005

644

17

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2010

610

18

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2011

604

19

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2012

594

20

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2013

588

21

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2014

595

22

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2015

604

23

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2016

613

24

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2017

613

25

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2018

609

26

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2019

593

27

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2020

552

28

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2021

562

29

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2022

567

30

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2000

679

31

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2005

684

32

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2010

660

33

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2011

655

34

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2012

645

35

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2013

638

36

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2014

643

37

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2015

652

38

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2016

660

39

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2017

658

40

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2018

650

41

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2019

630

42

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2020

588

43

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2021

592

44

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2022

596

45

Riket

2000

659

46

Riket

2005

681

47

Riket

2010

667

48

Riket

2011

667

49

Riket

2012

658

50

Riket

2013

652

51

Riket

2014

655

52

Riket

2015

663

53

Riket

2016

673

54

Riket

2017

673

55

Riket

2018

670

56

Riket

2019

651

57

Riket

2020

605

58

Riket

2021

611

59

Riket

2022

617

Datakälla: Trafa via Kolada

Kommentar

De senaste två åren har den nedåtgående trenden brutits och körsträcka per invånare har börjat att öka igen. Under 2020 var körsträckan per invånare som lägst, vilket troligtvis har en koppling till coronapandemin, men minskningen hade påbörjats redan 2019, möjligtvis på grund av ökad medvetenhet efter den extrema värmen sommaren 2018, då klimatfrågan lyftes i media och allt fler blev medvetna om sin miljöpåverkan.

Efter pandemin har körsträckan ökat snabbare i Sollentuna än genomsnittet i Sverige. Körsträcka per invånare i Sollentuna är nu något högre jämfört med medel i länet men lägre än riket.

Indikator SE.6.1.5
Uppdaterad: 2024-03-05
Fokusområden