Indikatorn visar total körsträcka med personbilar registrerade i kommunen per invånare. Körsträckan baseras på uppgifter från mätarställningar vid den årliga kontrollbesiktningen. Avser körsträcka för bilar registrerade i kommunen och säger ingenting om i vilka geografiska områden dessa bilar har kört. Bilar registrerade på såväl juridiska som fysiska personer är inkluderade
Körsträcka
Indikator SE. 6.1. 5Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (mil/inv.) |
---|---|---|---|
0 |
Sollentuna |
2000 |
607 |
1 |
Sollentuna |
2005 |
598 |
2 |
Sollentuna |
2010 |
540 |
3 |
Sollentuna |
2011 |
531 |
4 |
Sollentuna |
2012 |
568 |
5 |
Sollentuna |
2013 |
588 |
6 |
Sollentuna |
2014 |
621 |
7 |
Sollentuna |
2015 |
638 |
8 |
Sollentuna |
2016 |
663 |
9 |
Sollentuna |
2017 |
671 |
10 |
Sollentuna |
2018 |
659 |
11 |
Sollentuna |
2019 |
623 |
12 |
Sollentuna |
2020 |
575 |
13 |
Sollentuna |
2021 |
583 |
14 |
Sollentuna |
2022 |
645 |
15 |
Sollentuna |
2023 |
659 |
16 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2000 |
618 |
17 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2005 |
644 |
18 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2010 |
610 |
19 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2011 |
604 |
20 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2012 |
594 |
21 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2013 |
588 |
22 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2014 |
595 |
23 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2015 |
604 |
24 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2016 |
613 |
25 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2017 |
613 |
26 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2018 |
609 |
27 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2019 |
593 |
28 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2020 |
552 |
29 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2021 |
562 |
30 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2022 |
567 |
31 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2023 |
573 |
32 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2000 |
679 |
33 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2005 |
684 |
34 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2010 |
660 |
35 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2011 |
655 |
36 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2012 |
645 |
37 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2013 |
638 |
38 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2014 |
643 |
39 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2015 |
652 |
40 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2016 |
660 |
41 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2017 |
658 |
42 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2018 |
650 |
43 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2019 |
630 |
44 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2020 |
588 |
45 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2021 |
592 |
46 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2022 |
596 |
47 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2023 |
601 |
48 |
Riket |
2000 |
659 |
49 |
Riket |
2005 |
681 |
50 |
Riket |
2010 |
667 |
51 |
Riket |
2011 |
667 |
52 |
Riket |
2012 |
658 |
53 |
Riket |
2013 |
652 |
54 |
Riket |
2014 |
655 |
55 |
Riket |
2015 |
663 |
56 |
Riket |
2016 |
673 |
57 |
Riket |
2017 |
673 |
58 |
Riket |
2018 |
670 |
59 |
Riket |
2019 |
651 |
60 |
Riket |
2020 |
605 |
61 |
Riket |
2021 |
611 |
62 |
Riket |
2022 |
617 |
63 |
Riket |
2023 |
616 |
Kommentar
De senaste två åren har den nedåtgående trenden brutits och körsträcka per invånare har börjat att öka igen. Under 2020 var körsträckan per invånare som lägst, vilket troligtvis har en koppling till coronapandemin. Minskningen hade påbörjats redan 2019, möjligtvis på grund av ökad medvetenhet efter den extrema värmen sommaren 2018, då klimatfrågan lyftes i media och allt fler blev medvetna om sin miljöpåverkan.
Efter pandemin har körsträckan ökat snabbare i Sollentuna än genomsnittet i Sverige. Körsträcka per invånare i Sollentuna är nu något högre jämfört med medel i länet men lägre än riket.