Statistik om fordon tillhandahålls av Trafikanalys och Sollentunas uppgifter är hämtade därifrån. Uppgifterna baseras på Transportstyrelsens vägtrafikregister över samtliga fordon som är registrerade i Sverige.
Personbilar efter drivmedelstyp
Indikator SE. 6.2. 2Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (stycken) |
---|---|---|---|
0 |
Bensin |
2010 |
20172 |
1 |
Bensin |
2011 |
19368 |
2 |
Bensin |
2012 |
18645 |
3 |
Bensin |
2013 |
17952 |
4 |
Bensin |
2014 |
17316 |
5 |
Bensin |
2015 |
16763 |
6 |
Bensin |
2016 |
16255 |
7 |
Bensin |
2017 |
15977 |
8 |
Bensin |
2018 |
15637 |
9 |
Bensin |
2019 |
15233 |
10 |
Bensin |
2020 |
15102 |
11 |
Bensin |
2021 |
14905 |
12 |
Bensin |
2022 |
14171 |
13 |
Bensin |
2023 |
13508 |
14 |
Diesel |
2010 |
2632 |
15 |
Diesel |
2011 |
3659 |
16 |
Diesel |
2012 |
6105 |
17 |
Diesel |
2013 |
8093 |
18 |
Diesel |
2014 |
10384 |
19 |
Diesel |
2015 |
12023 |
20 |
Diesel |
2016 |
13826 |
21 |
Diesel |
2017 |
14355 |
22 |
Diesel |
2018 |
13689 |
23 |
Diesel |
2019 |
13019 |
24 |
Diesel |
2020 |
12210 |
25 |
Diesel |
2021 |
11060 |
26 |
Diesel |
2022 |
10550 |
27 |
Diesel |
2023 |
9180 |
28 |
Etanol/Etanolhybrid |
2010 |
1511 |
29 |
Etanol/Etanolhybrid |
2011 |
1665 |
30 |
Etanol/Etanolhybrid |
2012 |
1934 |
31 |
Etanol/Etanolhybrid |
2013 |
1969 |
32 |
Etanol/Etanolhybrid |
2014 |
1960 |
33 |
Etanol/Etanolhybrid |
2015 |
1788 |
34 |
Etanol/Etanolhybrid |
2016 |
1618 |
35 |
Etanol/Etanolhybrid |
2017 |
1503 |
36 |
Etanol/Etanolhybrid |
2018 |
1401 |
37 |
Etanol/Etanolhybrid |
2019 |
1248 |
38 |
Etanol/Etanolhybrid |
2020 |
1147 |
39 |
Etanol/Etanolhybrid |
2021 |
1047 |
40 |
Etanol/Etanolhybrid |
2022 |
980 |
41 |
Etanol/Etanolhybrid |
2023 |
936 |
42 |
Elhybrid/Laddhybrid |
2010 |
269 |
43 |
Elhybrid/Laddhybrid |
2011 |
255 |
44 |
Elhybrid/Laddhybrid |
2012 |
327 |
45 |
Elhybrid/Laddhybrid |
2013 |
452 |
46 |
Elhybrid/Laddhybrid |
2014 |
604 |
47 |
Elhybrid/Laddhybrid |
2015 |
792 |
48 |
Elhybrid/Laddhybrid |
2016 |
1135 |
49 |
Elhybrid/Laddhybrid |
2017 |
1557 |
50 |
Elhybrid/Laddhybrid |
2018 |
2168 |
51 |
Elhybrid/Laddhybrid |
2019 |
2845 |
52 |
Elhybrid/Laddhybrid |
2020 |
3954 |
53 |
Elhybrid/Laddhybrid |
2021 |
5429 |
54 |
Elhybrid/Laddhybrid |
2022 |
7145 |
55 |
Elhybrid/Laddhybrid |
2023 |
7966 |
56 |
Gas |
2010 |
179 |
57 |
Gas |
2011 |
229 |
58 |
Gas |
2012 |
349 |
59 |
Gas |
2013 |
427 |
60 |
Gas |
2014 |
470 |
61 |
Gas |
2015 |
461 |
62 |
Gas |
2016 |
400 |
63 |
Gas |
2017 |
385 |
64 |
Gas |
2018 |
365 |
65 |
Gas |
2019 |
331 |
66 |
Gas |
2020 |
302 |
67 |
Gas |
2021 |
279 |
68 |
Gas |
2022 |
235 |
69 |
Gas |
2023 |
222 |
70 |
El |
2010 |
7 |
71 |
El |
2011 |
3 |
72 |
El |
2012 |
5 |
73 |
El |
2013 |
7 |
74 |
El |
2014 |
34 |
75 |
El |
2015 |
56 |
76 |
El |
2016 |
127 |
77 |
El |
2017 |
171 |
78 |
El |
2018 |
244 |
79 |
El |
2019 |
426 |
80 |
El |
2020 |
705 |
81 |
El |
2021 |
1288 |
82 |
El |
2022 |
2835 |
83 |
El |
2023 |
4451 |
84 |
Övriga |
2010 |
0 |
85 |
Övriga |
2011 |
0 |
86 |
Övriga |
2012 |
0 |
87 |
Övriga |
2013 |
0 |
88 |
Övriga |
2014 |
0 |
89 |
Övriga |
2015 |
0 |
90 |
Övriga |
2016 |
0 |
91 |
Övriga |
2017 |
1 |
92 |
Övriga |
2018 |
1 |
93 |
Övriga |
2020 |
1 |
94 |
Övriga |
2021 |
1 |
95 |
Övriga |
2022 |
1 |
96 |
Övriga |
2023 |
1 |
Kommentar
Antalet registrerade personbilar i Sollentuna har ökat sedan 2010. Det kan bero på expansion och inflyttning. Antalet bilar som drivs på bensin har minskat medan bilar drivna på diesel har ökat under perioden. Av totala antalet bilar i Sollentuna har andelen bilar som kan drivas på annat bränsle än bensin och diesel ökat sedan 2010.