Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från transporter

Indikator SE. 1.4. 16

Då transporter står för över 80 procent av de terretoriella växthusgasutsläppen i Sollentuna kommun är hållbara transporter en nyckelfaktor för att minska klimatpåverkan i kommunen.

Fossila växthusgasutsläpp från transportsektorn ska reduceras med 70 procent till år 2030 (basår 2010) enligt ett nationellt beslut. Sollentuna ska bidra till det nationella målet utifrån kommunens rådighet. Inom rådigheten ryms att söka externa samarbeten för att uppnå det nationella målet samt att verka för att minska utsläppen genererade av personer och verksamheter inom det geografiska området med 70 procent.

Utsläpp av växthusgaser från sektorn inrikes transporter inom den geografiska kommunen

Datakälla: Nationella emissionsdatabasen
Trend:
Utvecklingen går åt rätt håll Utvecklingen går åt rätt håll sedan 2010
Status indikatorer:
Tillståndet är gott Tillståndet är gott
Senaste värdet:
90715 ton CO2-ekv (2023)
Utgångsvärde:
167391 ton CO2-ekv (2010)
Nationellt mål:
49782 ton CO2-ekv (2030)

Kommentar

Sedan 2010 har utsläppen från transporter minskat i Sollentuna kommun, framför allt inom personbilar som står för den största delen av utsläppen. Den största procentuella minskningen har dock skett för bussar, följt av tunga lastbilar. Nästan tre fjärdedelar av utsläppen kommer från personbilar, och stora delar av utsläppen kommer från resor på den del av E4an som går genom Sollentuna.

Sollentuna kommun ligger precis inom mållinjen för målet till 2030 om en minskning på 70 procent. Utsläppsminskningen måste fortsätta och gå snabbare än mellan 2022 och 2023 för att målet ska nås.

Indikatorn redovisar endast växthusgasutsläpp från transporter som uppkommit inom Sollentunas kommungränser. Utsläpp från när invånarna reser utanför kommunen redovisas inte här.

Uppdaterad: 2025-08-12