Invånare och näringsidkares miljökompetens ska öka, och det ska bli lättare att välja klimatsmart. Kommunen ska bland annat medverka i kampanjer och genomföra nudgingprojekt.
Underlätta miljö- och klimatsmarta val
Delmålet ser ut att nås. Kommunen deltar årligen i flera kampanjer och genomför nudgingprojekt som medverkar till ökad miljökompetens och klimatsmarta val, till exempel:
•Kommunen deltar årligen i världsnaturfondens WWFs kampanj "Earth Hour". Det är en aktion då människor över hela världen släcker ljuset för att visa sitt engagemang för klimatet. År 2018 deltog över 450 personer i Sollentunas Earth Hour-evenemang.
•År 2019 var över 5 500 skol- och förskoleelever var ute och samlade skräp under Håll Sverige Rents skräpplockardagar. Sollentuna är en Håll Sverige rent- kommun!
•År 2018 besökte över 600 högstadieelever naturskolan i Sollentuna där de fick studera olika naturteman.
•Energi- och klimatrådgivningen erbjuder ofta evenemang och seminarier, till exempel om solenergi och elbilsladdning, senast deltog över 100 personer.
•Nudgingprojektet "Källsortering" i kommunhuset Tureberg. Genom färgkodning och information mättes det om källsorteringsgraden kunde öka under en period. Slutresultatet visade på en förbättring.
Kommunen ser också till att miljöbudskap sprids på flera olika sätt, såsom på stortavlor runtom i kommunen, via facebook, instagram och på sollentuna.se.